Film Útěk ze Sibiře Febiofest zakončil

„Vypráví velmi zaujatě příběh dlouhého pochodu skupiny lidí, kteří za druhé světové války utekli z ruského gulagu a přes mongolskou step, poušť Gobi a Tibet se dostali do Indie. Rawicza měl být jeden z nich. Já po reáliích sám pátral a jsem přesvědčen, že on sám tu cestu neprošel, jen složil knihu z různých zážitků, o nichž slyšel.“ Peter Weir také připustil, že syrový příběh o uprchlících z ruského pekla, které na konci cesty čekal tuhý režim v podobě železné opony, je pro Západ poněkud odtažitý. „S návštěvností filmu, který vznikl v nezávislé produkci, to nebylo v Americe slavné. Měli jsme navíc málo peněz na reklamu. Nicméně lidé reagovali pozitivně a byli překvapeni tím, co jste prožili v komunistických zemích po válce v Evropě,“ řekl.

Sibiř představovalo Bulharsko

Natáčení probíhalo vzhledem k diametrálně odlišným lokacím a počasí v obtížných podmínkách. Herci i štáb však prý byli skvělí. „Alespoň lépe pochopili zkušenost hlavních postav. Musel jsem se smát – v mrazivé bulharské krajině, kde se točila sibiřská zima, se nemohli dočkat, až budeme točit v teple. A v rozžhaveném Maroku v poušti vzpomínali o pauzách na Bulharsko,“ usmívá se režisér, který obsadil do filmu mj. Eda Harisse, Jima Sturgesse či Colina Farrella, jenž tu hraje přesvědčivého ruského zabijáka.

Technologie 3D Weira nenadchla

Další film prý Weir zatím nechystá. „Vždycky jsem přesvědčen, že ten, který jsem právě dotočil, je můj poslední. A divím se, že jsem po celé té anabázi ještě pořád naživu,“ směje se. Jako režisér i divák má rád příběhy, kterými se může nechat unést. „Musí mi přinést něco nového, něčím mě nadchnout,“ svěřuje se. Móda 3D to ale prý není. „Tahle technologie vychází skvěle u animovaných filmů. Hrané příběhy by se jí spíš měly vyhýbat, až na výjimky,“ uvažuje. „Pro mě zůstává největším filmovým vynálezem detail. Jakési oko do duše hrdiny, člověka, o kterém vyprávíte.“

Budoucnost filmového umění je podle něj nejistá. „Prožíváme odliv diváků z kin. Čím dál víc je poutá televize, domácí kino a internet. To je škoda, film jako svébytný druh umění to ohrožuje a mě je z toho smutno,“ uzavírá Peter Weir.